? ??????????????Leopard? ????? ?? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??4 Grabs Today. 2054 Total Grabs. ??????Previe
w?? | ??Get the Code?? ?? ?????Awww The Little Puppy? ????? ?? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??4 Grabs Today. 2178 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ???????????? ????Easy BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Monday, October 27, 2008

NASI AYAM

nasi ayam

Dalam banyak2 nasi ayam yang saya pernah makan, nasi ayam yang mak saya buatlah yang paling sedap. Hari ni, disebabkan semua ada berkumpul di rumah, ma dengan bertungkus
lumusnya telah menyediakan nasi ayam yang sedap tu.
Cara2 nak sediakannya mudah je. Mula-mula renehkan air dengan bawang putih dengan halia. Banyak mana tu kena pandai2 agaklah dengan ayam yang ada. Air tu lebih sket pun takpe sebab kita nak guna untuk buat nasi dan sup, tapi jangan terover lebih lak. Pastu masukkan ayam yang dah siap dicuci dan dipotong dalam air renehan tadi. Biarkan sehingga mendidih dan ayam masak. Kalau nak buat nasi ayam, kulit ayam tak
perlu dibuang masa cuci dan potong ayam.
Lepas dah masak toskan ayam. Gaul ayam tadi dengan kicap, sos tiram, halia dan bawang putih (yang dah ditumbuk atau dikisar halus) secukup rasa. Garam jangan lupa! Gaul sebati dan peraplah ayam tu selama 1/2 - 1 jam. Kalau tak nak perap pun tak pe. Boleh je goreng terus sampai garing.



Untuk nasi, tumis hingga naik bau rempah-ratus('kakah kasar'-bunga cengkih, kulit kayu manis, buah pelaga dll).Jangan banyak sangat. Pastu masukkan dalam nasi yang dah dibasuh cuci. masukkan separuh daripada air lebihan rebusan ayam tadi. Masak nasi macam biasa. Kalau nak kuning, masukkan pewarna kuning sedikit. Juga jangan lupa masukkan garam sikit.

Untuk sup, renehkan air lebihan rebusan yang separuh lagi dengan ayam (biasanya amik kaki ayam je). Masukkan gak rempah sup dan garam secukup rasa. Bila nak hidang taburkan daun bawang dan bawang goreng dalam sup.






Untuk air lada (pencicah cili), kisar cili merah dengan cuka, sedikit halia dan bawang putih. Kalau pekat masukkan air masak sedikit. Tambah gula dan garam secukup rasa.






Untuk pencicah kicap, tumis bawang besar (bombay onion) hingga kuning. kemudian masukkan kicap manis. tambah garam secukup rasa. Kalau dah masin tak payah tambah pun takpe.

0 comments: